BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, February 16, 2011

praktikum Fasa 3

wow..dah masuk fasa tiga aku praktikum..tapi kadang kala aku rasa tidak bersedia dengan pembelajaran dan pengajaran aku...entah la..antara faktor yang aku dapat kesan ialah faktor printer.ermm bertapa penting laj jugak kita ader printer ni...bukan apa..senang nak print bahan.photostat..mudah..segalanya mudah..atau typing text untuk budak2...ermm cikgu..tapi aku kene fikir kan jugak satu kemudahan lain...
ialah klo takleh nak print keene guna apa..tapi takleh gaks..benda tu memang kene print..bukan apa...nnti tak pasal2 lecterur aku cakap 'inikah sikap bakal guru"
haaa agak pedas kan di situ...bukan hendak mengutuk atau apa..cuma sebagai seorang pemimpin atau pendidik.aku rasa perlu amik tahu jugak sebab musabab murid tersebut.kadang kala kita alpa..namun, aku rasa tak salah kalau kita bertolak ansur..cuba kene batang hidung sendiri..dan try ader orang cakap yang macam tu..apa yang dirasa...

tapi aku malas nak amik kisah..yang jelas dan pasti, aku tahu kenapa aku buat macam tu.dan yang penting apabila aku mengajar murid-murid faham dan jelas tentang pembelajaran tersebut..bukan setakat mahu markah...sebab bagi aku kalau mengejar markah, mahu praktikum cemerlang, tapi input untuk pelajar tersebut faham tentang pembelajaran tersebut ZERO takder maknanya...sebab keikhlasan untuk kita mengajar itu penting..bukan untuk kepentingan kita..kepentingan kita tu kita jadi point yang kedua...

tiada siapa mahu yang markah praktikum terukkan..of course semua nak good and better than others..ermm so tu kita perlu gigih...dan insyaAllah jika kita ikhlas mengajar murid. tidak kedekut ilmu..dan kita yang baru sentiasa bertanya pada guru lama bagaimana untuk mengajar subjek Bahasa Melayu, supaya murid tu faham dan kita juga dapat menimba ilmu sedikit sebanyak bagaimana untuk melaksanakan pembelajaran dan pengajaran tersebut....

so keikhlasan itu penting dalam mengajar...

0 comments: